Welkom op de website van "Thijs van de Toren"  
Het Paard van Marken gaat weer loeien

- Rien Floris -

MARKEN - Dood antiek moet weer leven. Dus wordt er gesleuteld en gebikt in vuurtoren Het Paard van Marken. De antieke mistbel klingelt al weer. Nog even en ook de oeroude misthoorn gaat weer loeien. Loeien voor de lol. "Thijs van de toren" blaast de hoorn nieuw leven in.












Nostalgie.
De liefde voor een klomp oud ouzer. Dat drijft Marker Thijs Spijker, ook wel Thijs van de Toren genoemd. In de afgelopen drie jaar hebben hij en Liliane de oude vuurtoren stevig onder handen genomen. Een paradijs aan het eind van de dijk. En alles in het vuurtorenparadijsje moet het weer doen. Net als vroeger. Dus ook die oude Bronsmotor uit pak 'm beet 1920. Die zorgde voor lucht in de misthoorn. Baken voor de scheepvaart. De misthoorns zijn op het IJsselmeer uit de tijd geraakt, want er is radar en iedereen vaart met gps in de stuurhut. Maar Thijs wil de hoorn weer laten loeien.
Thijs smeert en sleutelt op de eerste etage in de toren aan de Bronsmotor. Uit een oude brandstoftank klinkt het gebonk en gehamer. Remco Porsius (14) zit in de tank. Hij heeft precies de maat om er in te klimmen en de boel schoon te bikken. Een snoet vol roest, dat wel.
De bronsmotor is uniek,  nummer 1350 en goed voor 5pk. Afkomstig uit Appingedam. Een enorm gevaarte, dat een even antieke compressor moet aandrijven. Tegenwoordig kan zo'n apparaat bijna in je fietstas. Maar niet in de jaren dertig. Toen werd de Bronsmotor door een luik in het dak van de toren gehesen.

Stalen balk
Om het gevaarte naar binnen te krijgen, werd een stalen balk in het pand gemaakt. En die hijsbalk is er nog steeds. Het is een oude scheepsmotor die voor die tijd in een gemaal in Schokland heeft gestaan. Een bijzondere motor, want deze loopt nog op petrolium. De meeste oude Bronsmotoren zijn 'verdieseld', zegt Thijs. Thijs is oud-matroos. Voer op radioschepen zoals Radio Caroline. Sloeg twee maal van de ankers met het zendschip. "Als dan je scheerapparaat voorbijdrijft, wordt het tijd om van boord te gaan." Een zeemanshart dus. Met liefde voor een vuurtoren en een scheepsmotor. En dat is maar goed ook. Want toen Thijs en Liliane in de vuurtoren kwamen wonen, wilde Rijkswaterstaat de antieke motor weghalen. "Die zou het oud ijzer in en hier zou een slaapkamer komen. Maar technische Thijs is wat blij met die werkplaats op de eerste etage. De restauratieklus is allemaal eigen initiatief van de vuurtorenbewoners. En Thijs is er van overtuigd dat de motor weer gaat lopen. Geeft er ter demonstratie even een slinger aan en er komt een klein pufje uit. Dat schijnt een goed voorteken te zijn. Maar nog geen loei. Want de misthoorn is verdwenen.
"Dat was een grote koperen toeter. Toen we hier nog niet woonden, heb ik 'm in de toren zien staan. Waar die is gebleven? Geen idee. Of hij staat ergens als pronkstuk in huis of hij is in het oud ijzer gegaan." Dat wordt dus nog zoeken naar een misthoorn. "Ik denk dat ik er wel een op de kop kan tikken bij scheepssloperij Treffers in Haarlem." Voorlopig is het nog sleutelen geblazen. De tank mag niet meer lekken en ook de antieke compressor moet weer aan de praat raken. 'W.A. Hoek machinefabriek' staat er op een fraai koperen plaatje. En 'No 92' "Hier zijn er maar een paar van op de wereld. Misschien de laatste. En dit tussenstuk met een handpomp voor de brandstof is echt uniek. Bestaat nergens. Dit soort techniek is allemaal verdwenen", zegt Thijs en haalt liefkozend een hand over het apparaat dat luchtdruk opbouwt voor de misthoorn.

Altijd druk
Vroeger was er altijd een tank met een lucht onder de 8 bar druk. Je weet tenslotte maar nooit wanneer de mist invalt en de hoorn moet loeien. Officieel doet de toren geen diensten meer als mistbaken. "Maar ik heb vorig jaar in overleg met de Houtribsluizen de mistbel maar eens geluid. Er kwam in een paar minuten een zeemist opzetten en het stikte van de zeilbootjes. Ik denk dat je dan wel blij bent als je zo'n bel hoort."
De misthoorn zal alleen gaan loeien bij open dagen of andere bezoeken. Maar dan moet eerst die bonk oud ijzer weer pruttelen. "Maar dat lukt. Dat Brons is nog als nieuw. Ik ben alleen benieuwd hoe hard het gaat trillen. Ik hoop dat de tegeltjes in de vloer blijven zitten."


Met dank aan:

SLOT Jachtbouw
Monnickendam  









Mechanisatie bedrijf
Z. van der Lingen
Monnickendam            







Arend Hagen voor alle hulp bij het sleutelen aan de Brons Motor.